Multimediálna publikácia

Žiak s psychickými problémami: Ako s ním pracovať v škole

Praktický radca pre učiteľov, vedenie školy a školských psychológov

Máte skúsenosť s porezaným žiakom, žiačkou kolabujúcou kvôli nezmyselnej diéte či so žiakom s nutkavým správaním? Viete, ako učiť dieťa sužované úzkosťami či fóbiou? Na takéto situácie nie sú pedagógovia pripravení. Pritom počet žiakov, ktorí potrebujú odbornú psychologickú starostlivosť, strmo rastie a na pomoc čakajú aj pol roka! Nezostáva nič iné, len sa ich ťažkostiam postaviť priamo v škole. Pomôžte im zvládnuť akútne prejavy, nastavte účinnú podporu a staňte sa plnohodnotným článkom v ich liečbe.

139 

bez DPH a nákladov na dopravu.


Popis produktu:

Cieľom publikácie je zvýšiť povedomie o psychických ťažkostiach žiakov. Vyučujúci je často tým, kto problém zaznamená ako prvý a mal by žiakovi zaistiť pomoc. Ako nepresiahnuť kompetencie pedagóga či školského psychológa, ale pomôcť dieťaťu situáciu zvládnuť natoľko, aby mohlo ďalej fungovať v triednom kolektíve a zúčastniť sa výučby. Vďaka tomuto prehľadu sa jednotliví pedagógovia, školskí psychológovia a vedenie školy stane plnohodnotným spolupracujúcim členom v celom procese liečby. Vyvarujú sa predsudkov a mýtov, ktoré žiakovu situáciu zhoršujú. Žiakovi sa včas dostane potrebná pomoc a zamedzí sa prehlbovaniu ťažkostí, ktoré môže spôsobiť v dobrej viere laický prístup zo strany pedagógov.

Publikácia má 222 strán v tlačenej aj v elektronickej verzii.

Prelistujte si ukážku publikácie

Táto príručka vám pomôže:

      • vyznať sa v spleti prejavov najrôznejších psychických ťažkostí žiakov, udržať si vďaka týmto znalostiam kritický odstup, akcieschopnosť a ochotu žiakom pomôcť.
      • nezľaknúť sa situácie pri zistení vážneho problému žiaka, postupovať presne podľa pripravených krokov a oprieť sa o osvedčené postupy.
      • viesť so žiakom rozhovor bez predsudkov či mýtov a nezapliesť sa do kontroverzných prísľubov, postupov v rozpore so zákonom a pod.
      • nastaviť vhodnú pomoc žiakovi pri pobyte v škole a pri vyučovaní (v spolupráci s ďalšími odborníkmi).
      • spolupracovať s rodičmi žiakov s problémami, najmä im pomôcť premostiť dobu, než žiak začne s liečbou, a následne pokračovať v účinnej podpore.

Komu je produkt určený:

Publikácia Žiak s psychickými problémami: Ako s ním pracovať v škole je určená predovšetkým učiteľom a vedeniu škôl a školských zariadení a školským psychológom. Užitočné informácie a rady na doplnenie svojej pracovnej agendy v nej nájdu aj výchovní poradcovia, metodici prevencie, asistenti pedagóga, špeciálni pedagógovia a ďalší členovia školského poradenského pracoviska.

Špecifikácia:

Produkt Žiak s psychickými problémami: Ako s ním pracovať v škole zahŕňa tlačenú publikáciu a prístup na špeciálnu webovú stránku s užitočnými materiálmi a online poradňou.

Recenzie zákazníkov

„Ako triedna učiteľka som čelila situácii so žiakom trpiacim úzkostnými prejavmi. Táto publikácia mi dala konkrétne metodiky aj komunikačné nástroje (napr. citlivé otázky, relaxačné techniky), ktoré som mohla zaviesť ihneď na hodine. Výsledok? Lepšia atmosféra a žiak sa postupne viac zapájal do skupinovej aktivity.“

Katarína B., Nitra

─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

„V pracovnej skupine psychológov vo viacerých školách sme hľadali jednotný prístup k žiakom s ADHD a depresiou. Publikácia poskytuje stručné postupy, škály hodnotenia aj prípadové štúdie. Pomohol nám vytvoriť školiaci modul pre pedagógov – teraz je v každej škole v obci zavedený rovnaký štandard prístupu.“

Marek T., Humenné

─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

„Ako školský špeciálny pedagóg som ocenila praktický prehľad legislatívnych povinností školy pri podpore duševného zdravia žiakov. Články sú stručné, konkrétne, s odporúčaniami na skolenia, individuálne vzdelávacie plány a spätnú väzbu od rodičov. Veľmi mi pomohlo to, že šablóny sú editovateľné a pripravené na okamžité použitie.“

Ivana P., Žilina

Obsah publikácie:

Úzkostné poruchy a panický záchvat

  • Čo je úzkostná porucha a panický záchvat?
  • Panický záchvat
  • Čo si všímať v škole?
  • Príčiny a diagnostika úzkostných porúch
  • Ako nadstaviť žiakovi účinnú podporu v škole?
  • Čo robiť a čo nerobiť v prípade žiaka s úzkostnou poruchou?
  • Ako reagovať na panický záchvat u žiaka?
  • Ako pracovať s úzkosťou?
  • Možnosti liečby úzkostných porúch

Sebapoškodzovanie žiakov a študentov

  • Aká je situácia?
  • Čo je sebapoškodzovanie?
  • Čo si všímať v škole?
  • Príčiny sebapoškodzovania
  • Ako pomôcť žiakovi priamo v škole?
  • Ako viesť so žiakom rozhovor?
  • Odporučania pre školy
  • Tipy na praktickú a poradenskú činnosť
  • Spolupráca s rodičmi

Obsesívno-kompulzívna porucha

  • Čo je obsesia a kompulzia?
  • Príčiny OCD
  • Možnosti liečby OCD
  • Čo si všímať v škole?
  • Vplyv OCD na fungovanie v škole
  • Ako pomôcť žiakovi v škole?
  • Ako nastaviť žiakovi účinnú podporu v škole?

Poruchy príjmu potravy

  • Čo sú poruchy príjmu potravy?
  • Čo si všímať v škole?
  • Príčiny a rizikové faktory
  • Ako pomôcť žiakovi v škole
  • Spolupráca s rodinou
  • Odporučanie pre školy

Týraný, zneužívaný a zanedbávaný žiak

  • Čím sa vyznačuje syndróm CAN
  • Formy syndrómu CAN
  • 1. Fyzické týranie
  • 2. Psychické týranie
  • 3. Sexuálne zneužívanie
  • 4. Zanedbávanie
  • Špecifické formy syndrómu CAN
  • Informovanoť a postoje pedagógov
  • Návod pre pedagógov

Sexuálna identita a transrodová problematika

  • Čo je pohlavie, rod a sexuálna identita?
  • Základné rozdelenie transrodových osôb
  • Kritériá rodovej inkongruencie u detí
  • Príčiny nárastu prevalencie
  • Sociálna a medicínska tranzícia
  • Ako zaobchádzať so študentom, ktorý je transrodovou osobou?
  • Spolupráca s rodinou

Závislosti

  • Čo je závislosť?
  • Vonkajšie príčiny vzniku závislosti
  • Možnosti liečby závislosti
  • Žiak liečiaci sa zo závislosti v škole
  • Akú podporu môžeme poskytnúť v škole?
  • Ako poskytnúť prvú pomoc intoxikovanému žiakovi?
  • Spolupráca školy a rodiny
  • Najväčšie hity, ktoré vytvárajú závislosť medzi študentmi

Fóbie

  • Čo je fóbia?
  • Delenie fóbií
  • Ako sa fóbie prejavujú?
  • Príčiny fóbií
  • Ako nastaviť žiakovi účinnú podporu v škole?
  • Ako viesť so žiakom rozhovor?
  • Aké sú možnosti terapie?
  • Spolupráca s rodinou

Depresia a depresívne stavy

  • Čo je depresia?
  • Čo si všímať v škole?
  • Príčiny a diagnostika depresie
  • Ako nadstaviť žiakovi účinnú podporu v škole?
  • Ako viesť rozhovor so žiakom, ktorý pomýšľa na samovraždu?
  • Možnosti liečby depresií

Posttraumatická stresová porucha

  • Čo je posttraumatická stresová porucha?
  • Čo si všímať v škole?
  • Aké príčiny majú vplyv na rozvoj PTSD?
  • Ako nadstaviť žiakovi účinnú podporu v škole?
  • Ako viesť rozhovor s dieťaťom s PTSD?
  • Odporúčania pre učiteľov v súvislosti so žiakmi a študentmi prichádzajúcimi z vojnovej zóny
  • Akému konaniu sa v škole, naopak, vyhnúť?
  • Odporúčania a tipy pre učiteľov
  • Dôležité programy pre školy

Legislatívne mantinely a podpora pre vedenie školy

  • Rizikové formy správanie a povinnosti škôl pri neštandardných situáciách
  • Povinnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
  • Povinnosti  zákonných zástupcov, spracovanie osobných údajov a zachovávanie mlčanlivosti
  • Postupy pri obdorných činnostiach realizovaných školou a zariadením poradenstva a prevencie v súlade so schválenými štandardmi
  • Spolupráca školy a zariadenia poradenstva a prevencie
  • Spolupráca školy s orgánmi sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
  • Hodnotenie správania žiaka
  • Zodpovednosť školy
  • Úprava riešenia rôznych foriem rizikového správania v školskom poriadku a krízovom intervenčnom pláne školy

+ Privátna stránka s doplňujúcimi a rozširujúcimi materiálmi (prehľady, checklisty, schémy s krízovými plánmi, vzory preventívnych programov apod.) a online poradňou.


Tiež odporúčame